Confesiunea unui salvator de oameni

  • 17 aprilie 2019, 00:55

Acolo unde nu pot ajunge nici pompierii, nici ambulanțele SMURD, ne mai rămâne o speranță: să vină, cu elicopterul lor, Eddie Toth și echipa lui. Eddie are 35 de ani, e de fel din Satu Mare, iar meseria lui are un nume care nu stârnește nicio emoție: operator căutare-salvare-evacuare, prescurtat OCSE. Altfel spus, "operatorul" Eddie e cel trimis, la orice oră și pe orice vreme, să salveze turiștii prinși de avalanșe în munți, oamenii alungați de inundații și refugiați pe propriile acoperișuri, naufragiații din mijlocul mării.

În premieră pentru PressOne, Eddie povestește cum e când atât viața ta, cât și a celor aflați în situații limită, ajunge să atârne - la propriu - de un fir de oțel. 

“Dacă ți se face milă, devii vulnerabil - și singura lor șansă de salvare ești tu”

“Trebuie să îți păstrezi sângele rece și asta e o chestie grea, pe care nu am voie să n-o reușesc. Nu pot să ajung acolo, lângă o victimă, și când o văd în ce stare e, sau cât de grav e rănită, să mă apuc și să plâng lângă ea. Cu asta sigur n-o să ajut. Eu trebuie să fiu suficient de puternic și de conștient că sunt singura ei salvare. Iar asta îmi dă putere.

Când evacuezi o victimă, ea poate să fie cooperantă sau nu. Dacă are dureri mari sau țipă, tu nu poți să cedezi și să zici, «da, dacă te doare, e OK, te las în pace».

Tu trebuie s-o iei de acolo. Chiar știind că o doare piciorul sau îi e frică să urce în nacelă sau nu acceptă să îi pui hamul pentru că nu se simte bine.

A reuși să-ți păstrezi sângele rece e o știință. Și nu este ușor, când vezi oameni care sunt disperați, care sunt în stare de șoc sau accidentați. Pe de-o parte ți se face milă de ei, pe de altă parte trebuie să conștientizezi că dacă ți se face milă, devii vulnerabil - și singura lor șansă de salvare ești tu.

Dacă ție ți se face prea tare milă și nu-ți mai poți exercita meseria 100%, de fapt îi pui pe ei în pericol.

Eu pornesc pozitiv. «O să ajung acolo, pot să fac, știu să fac». Din acest motiv facem antrenamentele, pe apă, pe uscat, la munte, pentru că niciodată nu știi peste ce vei da, în ce situație te va duce o misiune reală”.

“Poți să pici testul și dacă ai sinuzită”

“Când eram mic, îmi doream să mă fac medic. Ideea că cineva ar putea păți ceva în fața mea și că nu am cum să intervin nu-mi plăcea. N-am avut ocazia, din motive personale.

Dar în 2007 m-am înrolat la pompieri, în Satu Mare. Acolo am făcut și cursuri de paramedic și am lucrat atât pe autospeciala de stins incendii, cât și pe ambulanța SMURD. Descarcerare, prim ajutor, tot.

După cinci ani m-am mutat în București. Aici am auzit că se face un grup de salvatori în cadrul Inspectoratului General de Aviație și mi-am depus candidatura.

A fost greu. Se dau probe fizice, test psihologic, se face vizită medicală la Institutul Național de Medicină Aeronautică și Spațială (INMAS). Acolo faci raze la cap, la plămâni, EKG, tot.

O probă dacă pici, ești inapt, inclusiv la barocameră. Barocamera - sunt două în toată țara - îți creează condițiile pe care le-ai avea la 5.000 m, depresurizează, și dacă nu reziști, ai picat. Acolo poți să și leșini.

Iar testul INMAS se repetă în fiecare an, cu toate elementele: test psihologic, barocameră, tot. Poți să-l pici și dacă ai sinuzită. Și la serviciu suntem testați psihologic și avem psihologul nostru propriu la Inspectoratul General de Aviație.

Noi trebuie să ne păstrăm un fizic bine pus la punct, să fim apți. Nu putem depăși 90 de kilograme, ca să nu depășim capacitatea maximă a cablului. Pe lângă asta, atunci când lucrăm în apă trebuie să putem înota mult”.

Ce este un OCSE?

Operatorul căutare-salvare-evacuare (OCSE) este unul dintre membri echipajului de pe un elicopter care participă la misiunile de căutare-salvare-evacuare. Jobul operatorului este de a evacua supraviețuitorii din anumite zone care au fost surprinse de calamitate sau din zone care sunt într-un pericol iminent.

Zonele în care acționează acești operatori sunt foarte greu accesibile. Elicopterul poate acționa pe apă sau pe munte, în aceste zone accesul altor echipaje de salvare, precum pompierii, ambulanțele, fiind foarte greoi, chiar imposibil în anumite cazuri.

“De multe ori timpul face diferența. O victimă poate supraviețui sau nu în funcție de timpul în care l-ai salvat. Uneori salvamontul nu poate ajunge la timp, și atunci intervenim noi, atunci când e necesar un timp de răspuns foarte scurt. Misiunile noastre se fac foarte repede, cu ajutorul elicopterului”, spune Eddie Toth.

 

“Nu pot să spun că nu îmi este frică, dar nu pot să spun nici că îmi e frică, pentru că dacă mi-ar fi frică, n-aș mai face-o”

“Pericolul există în permanență, de exemplu dacă un elicopter mă lasă într-o zonă montană, unde trebuie să pregătesc victima pentru evacuare, s-a schimbat vremea brusc și elicopterul nu mai poate să vină după noi, atunci eu rămân acolo, cu victima, și trebuie să văd ce fac.

 

Citeste mai mult pe pressone.ro

Sursa: pressone.ro