Explicaţia tristă a faptului că populaţia şcolară a scăzut cu 64 de mii de elevi în doar 2 ani

  • 13 mai 2019, 21:50

În doar doi ani populaţia şcolară a scăzut cu 64 de mii de elevi şi studenţi, adică cât populaţia unui oraş de dimensiuni medii din România. Cel puţin aşa arată cel mai recent raport al Institutului Naţional de Statistică care explică şi motivele scăderii numărului de elevi: migraţia şi sporul demografic negativ.
Concret, în 2015 erau înregistraţi în creşele, grădiniţele, şcolile şi facultăţile din România 3,6 milioane de elevi. Numărul acestora a scăzut cu 45 de mii în 2016 şi cu încă 20 de mii până în 2017, ajungând la 3,57 milioane elevi şi studenţi, potrivit INS. „ Cea mai mare scădere a numărului de elevi se înregistrează în învăţământul gimnazial - 42.904, dar şi în învăţământul liceal - 35.909 elevi, asta doar între anii 2015-2016 şi 2017-2018. Mulţi dintre aceşti copii au plecat cu părinţii lor în străinătate. „În 2017-2018, populaţia de tineri cu vârsta între 10-19 ani a fost mai mare decât în 2015-2016. Cu toate astea, numărul de elevi de gimnaziu şi liceu a scăzut, ceea ce arată că aceşti elevi ori au abandonat şcoala, ori au migrat, alături de părinţii lor”, explică Sebastian Ţoc, cercetător în cadrul Institutului de Cercetare a Calităţii Vieţii.  Şcoala omoară curiozitatea Condiţiile materiale, demografia, lipsa pregătirii pentru piaţa muncii şi faptul că şcoala nu este un mediu atractiv pentru elevi sunt alte câteva dintre motivele pentru care elevii abandonează şcoala. „La elevi, principala cauza a scăderii numărului sunt condiţiile materiale. Momentul abandonului şcolar e trecerea de la gimnaziu la liceu, iar elevii de la sat nu vor să se mute la oraş pentru asta, ci preferă să rămână acasă la treburi gospodăreşti. Al doilea motiv este faptul că şcoala nu te pregăteşte pentru piaţa muncii, nu-ţi oferă competenţele necesare, iar elevii preferă să nu cheltuie bani degeaba. Al treilea motiv este faptul că şcoala nu reprezintă un mediu atractiv de învăţare pentru că profesorii tratează cu superioritate elevii fără talente teoretice sau conceptuale. Fiecare elev este special şi bun la ceva, iar profesorii ar trebui să descopere lucrurile la care aceştia se pricep. Ştiţi vorba aia „şcoala omoară curiozitatea”? Se aplică, deşi ar trebui să fie invers, şcoala ar trebui să dezvolte curiozitatea”, spunear ecent, Ştefan Vlaston. preşedintele Asociaţiei EDU CER.

Citeste mai mult pe 
adevarul.ro

Sursa: adevarul.ro