Program pentru copiii cu vârsta între 3-6 ani

Contact

Descriere

Acest program se desfasoara la CENTRUL MULTIFUNCŢIONAL DE SERVICII SOCIALE INTEGRATE "ŢARA MINUNILOR" din Cartierul Someseni, Cluj-Napoca.

Începând cu luna septembrie 2015, un număr de 20 de copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 6 ani, din comunitatea de pe Rampa din Pata Rât au fost incluşi în programul Centrului de Zi ”Ţara Minunilor”. Copiii au fost împărţiţi în două grupe, ţinând cont de criteriul vârstei.
 
În fiecare dimineaţă, echipa FDP Cluj se deplasează în Pata Rât la barăcile copiilor pentru a-i lua şi a-i însoţi la Centru. Având în vedere condiţiile improprii de trai, lipsa spaţiului de joacă de la marginea rampei de gunoi şi ţinând cont de lipsa de educaţie a părinţilor,  copiii vin la centru murdari, neîngrijiţi, bolnavi, îmbrăcaţi şi încălţaţi necorespunzător cu vremea de afară. Astfel, în fiecare dimineaţă, activităţile încep cu igienizarea - copiii îşi schimbă de hainele cu care au venit de acasă, pe care au fost învăţaţi să le împăture singuri şi să le pună în dulap, îşi aşează papucii pe suport după care fac  duş. Copiii au fost învăţaţi să se spele singuri după indicaţii; sunt spălaţi pe cap cu şampon anti-păduchi, se piaptănă, primesc îmbrăcăminte şi încălţăminte de interior. De asemenea, au fost învăţaţi şi ajutaţi să îşi aleagă singuri hainele şi să se îmbrace, după care îşi pun halatele pentru masă şi servesc micul-dejun în sala de mese - pe care îl primesc de la cantina Primăriei Cluj-Napoca. Copiii sunt învăţaţi să respecte regulile de politeţe la masă. După servirea micului dejun, fiecare grupa merge în sala de activităţi. 
 
Prin activităţile derulate cu copiii urmărim pe de o parte, dezvoltarea cunoştinţelor educative, iar pe de altă parte, dezvoltarea de abilităţi sociale. 

O activitate socio-educativă la grupă se desfăşoară astfel:

  • are loc întâlnirea de dimineaţă, iar copii sunt întrebaţi în ce zi suntem? cum este vremea? în ce anotimp suntem? şi se face prezenta, gimnastică - jocuri de mişcare
  • activităţi de dezvoltare a limbajului de vocabularului: învăţarea de poezii, cântece, citire după imagini, împărtăşirea de întâmplări personale, jocuri cu jetoane şi litere, filme (în funcţie de teme stabilite anterior)
  • activităţi de dezvoltare a motricităţii (fişe cu semne grafice, fişe de colorat, pictură, modelaj din plastilină, lucru manual, handmade pe diverse teme)
  • activităţi de stimulare a creativităţii, imaginaţiei, (desen, pictura, crafturi) şi jocuri de rol
  • activităţi pentru dezvoltarea abilităţilor matematice (jocuri cu numere, fişe de lucru, jocuri de rol, cântece)
  • jocuri libere - jocuri de masă (puzzle, mozaic, lego, constructive). Copiii imită în cadrul jocurilor libere alese de ei situaţii şi comportamente de acasă care reprezintă oportunităţi de a-i cunoaşte şi a-i înţelege mai bine pentru a lucra mai aproape de nevoile lor.
  • activităţi de socializare (ieşiri în oraş, la teatru, la cinema, în parc, la doctor, la pompieri, jocuri de rol, stimularea de diverse situaţii sociale/ de interacţiune socială şi învăţarea de comportament pozitiv specific vârstei în acord cu aceste situaţii)

În fiecare zi la ora 12 se ia masa de prânz. Copiii primesc supă şi felul doi.  După masa de prânz, copiii merg la baie, se dezbracă de halat, merg la toaletă, se spală pe dinţi, apoi urmează programul de somn.  În funcţie de cum se trezesc, copiii îşi reiau joaca. La sfârşitul zilei, mergem în vestiar şi ne schimbăm în hainele cu care au venit de casă şi care au fost deja spălate ori dacă nu au fost spălate se înlocuiesc cu haine cumpărate sau primite din donaţii şi apoi, copii sunt transportaţi acasă, primind o gustare la coborârea din maşină. 
 
La Centru, copiii mai beneficiază de şedinţe de logopedie şi şedinţe individuale cu psihologul (ambii angajaţi ai Centrului/ DASM).
 
În luna septembrie, avem un an de când copii participă la program.  Progresele la copii sunt vizibile, măsurabile, trei dintre copii de vârstă şcolară  au fost înscrişi la şcoală.
 
După un an de zile de muncă şi implicit, de când copiii participă zilnic la program, copiii au reuşit să se acomodeze cu rutina şi să facă progrese uimitoare. Dacă la început se temeau de apă şi refuzau să facă baie, acum ei singuri cer să se spele şi vor să primească haine curate. De asemenea, reuşesc să se îmbrace singuri, să îşi strângă hainele sau jucăriile, au învăţat să utilizeze tacâmurile şi să stea cuminţi la masă, ştiu să numere, şi-au dezvoltat şi îmbunătăţit vocabularul, au învăţat să coloreze, etc.
Toate acestea par a fi lucruri foarte fireşti şi normale, dar pentru ei este extraordinar să aibă şansa de a avea acces la educaţie, jocuri, haine curate, hrană... chiar şi la apă potabilă.
 
Într-o dimineaţă, ne uitam la desenele animate Hansel şi Gretel. La un moment dat, mama vitrega (pe care copiii o hulesc şi se duc să lovească ecranul laptopului de fiecare dată când ne uităm la aceste desene, pentru că i-a lăsat cei doi copii în pădure) le pune copiilor să mănânce o farfurie cu zeama (doar apă) şi trei firmituri de pâine. Ionică, care este un copil foarte isteţ m-a întrebat de ce le-a dat să mănânce mâncare aceea. I-am spus că sunt săraci şi nu au  mâncare.   Reacţia lui a fost ceva ca "Săracii (cu un ton de părere de rău pentru copiii)! 
Miha, noi nu suntem săraci. Noi nu (făcând ochii mari), noi avem ce să mâncăm (cu un ton de evaluare pozitivă a situaţiei personale, ceea ce m-a bucurat)".

Mihaela Morari

Asistent social

 

<script src="https://www.eumanitar.ro/js/Slices/sitepublic/ong-details.js"></script>